VÅRE REISEBETINGELSER
Vilkårene er utformet i.h.t. og gjøres gjeldende for pakkereiser som faller inn under definisjonen i Lov om Pakkereiser av 15.06.2018, § 6 (“Pakkereiseloven”) og Barne- og Familiedepartementets forskrifter til loven, (“Forskriftene”) og supplerer bestemmelsene i loven og forskriftene. Vilkårene regulerer forholdet mellom pakkereisearrangøren Ekspedisjonsreiser AS («E-R») og forbruker (den «reisende» eller «du/deg»). Ved motstrid mellom E-R’s vilkår og Pakkereiseloven, skal E-R’s vilkår ha forrang (med mindre Pakkereiseloven på det aktuelle området er ufravikelig).
A. Generelt
Våre spesielle produksjonsforhold har ført til at vi må ha egne bestemmelser om størrelse av depositum, betalingstidspunkter, gebyrer og avbestilling mot vederlag i forhold til normalreglene i Alminnelige vilkår for Pakkereiser, se nedenstående.
B. Særlige advarsler og spesielle forhold for E-R’s reiser
I dette punktet følger informasjon om særlige risikoer og forhold som den reisende må være kjent og innforstått med, før du bestiller reise gjennom E-R. E-R ønsker imidlertid å klargjøre at vi på ingen måte forsøker å gå utenom Pakkereiseloven. All vår aktivitet vil alltid skje innenfor den lovpålagte rammen i Pakkereiseloven og våre vilkår, noe som innebærer at E-R enten vil innhente kundens samtykke til vesentlige endringer eller kansellere (avlyse), gi prisavslag ved mangler, tilby alternative reisetjenester mv alt etter hva dine rettigheter og våre plikter etter Pakkereiseloven vil være. Dersom du ikke er komfortabel med de risikoene som er omtalt i punktene nedenfor, råder vi deg til å velge en annen type pakkereise med lavere risiko.
Våre reiser foregår ofte i et værutsatt område. Dette gjør at vi i noen tilfeller kan oppleve forsinkelser, kansellasjoner eller tekniske problemer som gjør at man eksempelvis ikke rekker planlagt hjemreise eller at deltakerne må være flere dager i påvente av bedre vær. Vi vil i de tilfelle gjøre så godt vi kan med å endre flybilletter, men vi kan ikke garantere at nye billetter vil bli utstedt uten kostnader for deg som deltaker. Andre utgifter som følge av eksempelvis ny flybillett som hotell, kost og transport må du som deltaker dekke selv.
Ekspedisjonsreiser AS tilrettelegger reiser til land med en fremmed kultur, som deltaker på våre turer må du vise respekt og ikke opptre klanderverdig eller uhøvisk. Du som reisende må akseptere en annen virkelighet enn i vår vestlige verden. Det kan bli venting og pauser som for oss virker unødvendige. Strømmen kan av og til forsvinne. Vannet kan være borte for korte eller lengre perioder eller at det ikke er varmt vann i kranene når vi venter det. Lokalbefolkningen tar slike "små" problemer med stor ro. Ekspedisjonsreiser AS vil gjøre det vi kan for at slike problemer skal bli kortvarige og til liten hindring for deg som deltaker. Våre reiseruter kan bli forandret, og fordelingen av antall netter på hvert overnattingssted kan bli forandret. Våre leverandører kan også forandre overnattingssted og reiserute begrunnet i uhell, arrangementer eller andre aktiviteter som Ekspedisjonsreiser ikke visste om eller er orientert om ved akseptert opp bestilling av kundens program. Det kan også bli forsinkelser under storm, oversvømmelser eller uvær, et overnattingssted kan bli byttet ut med et annet. Det ovenfor nevnte er ikke en uttømmende liste. Noen av våre reiser innebærer stor risiko. Det kan oppstå farer, skader og ulykker. Du som deltaker må være innforstått at deltagelse gjøres på eget ansvar. E-R vil så langt det er mulig unngå at ulykker inntreffer. Ekspedisjonsreiser AS kan ikke garantere at farlige situasjoner ikke inntreffer.
Ekspedisjonsreiser AS tilbyr turer som kan innebære følgende risiko – uten at denne listen er utfyllende. Eksempler på dette er høydesyke, forfrysninger, dehydrering, skred, fall i bresprekker,
benbrudd mm. Våre turledere og lokale guider er erfarne og deres anvisninger må følges. Om det
likevel skjer en ulykke eller ubehag kan det ikke gjøres gjeldende ansvar ovenfor turleder eller Ekspedisjonsreiser AS. Ekspedisjonsreiser arrangerer også reiser med forhøyet risiko. Dette går under kategorien spesialturer og ekspedisjoner. E-R arrangerer spesialturer og tilrettelegger for individuelle reiser (pakkereiser). Den reisende må være innforstått med at våre turer (spesialturer, ekspedisjonsreiser,
individuelle reiser mv) innebærer en større risiko sammenlignet med det man tradisjonelt anser som mer normale pakkereiser. Vår turproduksjon er basert på naturbaserte opplevelser og aktiviteter
som stiller spesielle krav både til oss som arrangør og våre deltagere. Vi legger opp reiseruter hvor vi benytter lokale transportører, reiseledere og andre underleverandører samt bruker transportmidler hvis drift og regularitet til tider blir berørt av plutselige og uforutsigbare endringer. Videre vil våre destinasjoner også være mer utsatt for skiftende naturgitte forhold enn vanlige feriereisemål. Alt dette krever fleksibilitet i vårt produksjonsapparat. Disse forholdene fører imidlertid til at våre beskrivelser av reiseruter, turinnhold og tidsangivelser slik de framgår av vårt materiell, fra tid til annen må endres på kort varsel. Der vi har mulighet til det, vil slike endringer bli meddelt før avtaleinngåelse. Men der behovet for endringer inntrer etter bestilling, enten før eller etter avreise, vil vi i så stor grad som mulig finne innhold/aktiviteter/reisemål/transport som ligger så tett opp til det opprinnelige som mulig, og innenfor den samme prisrammen.
Rettigheter i forbindelse med tekst og bildebruk: På noen av våre turer publiserer vi dagbøker på www.ekspedisjonsreiser.no og her nevnes deltagere med fornavn. E-R benytter også turbilder aktivt i sin markedskommunikasjon. Disse bildene kan bli brukt i ulike media. Dersom man ikke ønsker å være med på slike bilder, må turleder underrettes senest ved avreise, eller skriftlig pr epost til
info@ekspedisjonsreiser.no før avreise dersom turen er uten norsk turleder.
Instruksjoner og atferd på reisen: Du skal følge de instrukser, anvisninger og pålegg som turlederne gir på reisen. Du plikter under reisen å rette deg etter de regler og bestemmelser som er gitt av myndigheter, E-R eller E-Rs representanter, herunder de ordensbestemmelser som måtte være gitt av det enkelte hotell, transportør e.l. Du må ikke opptre slik at det er til sjenanse for de medreisende. Dersom du grovt tilsidesetter ditt ansvar og dine plikter, kan du nektes å delta eller utelukkes fra resten av reisen, herunder pålegges å bære omkostningene ved hjemreisen selv og bli erstatningsansvarlig, Se nedenfor for detaljer om dine plikter og sanksjoner ved overtredelser av disse.
C. Øvrige avtalevilkår
1. Avtalens inngåelse og betalingsvilkår
Bestilling:
Avtalen mellom partene anses inngått ved bekreftet bestilling. Påmelding/bestilling av reiser med E-R skal skje skriftlig eller elektronisk, og er bindende. Ved elektronisk bestilling for eksempel gjennom betalingskort, påser E-R at den reisende erkjenner at bestillingen medfører en forpliktelse til å betale, for eksempel «gå til betaling».
Betaling av depositum og restbeløp:
E-R kan kreve innbetaling av depositum ved bestilling eller før en avtalefestet forfallsdato. Depositumet skal betales på den måte som avtales og innen den frist som er satt. Er det avtalefestede beløpet ikke kommet på E-R konto 2 dager etter forfall, kan E-R heve avalen med mindre kunden kan dokumentere at betaling er skjedd innen forfall. Beløpene for depositum fremgår for øvrig under punkt 3.2 nedenfor.
Restbeløpet skal forfalle ikke tidligere enn 60 dager før avreise. Dersom E-R har betalingsforpliktelser ovenfor underleverandører som forfaller tidligere enn 60 dager før avreise, kan restbeløpet forfalle tidligere. Dersom reisen bestilles mindre enn 60 dager før avreise, skal reisen i sin helhet betales omgående og senest innen 3 dager. E-R skal kunne dokumentere en slik forpliktelse. Det må gis klare og tydelige opplysninger før bestilling om tidspunktet restbeløpet forfaller på. På ekspedisjoner/spesialturer vil faktura på reisens restbeløp ofte forfalle 120 dager før avreise.
Dersom slik informasjon ikke gis på en klar og tydelig måte ved bestilling, er kunden likevel ikke forpliktet av E-Rs avvikende betalingsfrister.
2. Hva som omfattes av avtalen
Avtalen omfatter pakkereisen slik den fremgår av bestilling og bekreftelse og reisebevis eller lignende dokument, samt eventuelle tilleggsytelser som inkluderes i pakkereisen ifølge avtale mellom partene. For øvrig omfatter avtalen også E-Rs eventuelle individuelle betingelser.
Videre er opplysninger E-R har gitt på sine nettsider, i kataloger, brosjyrer e.l. en del av avtalen med mindre de må antas å være uten betydning for kundens kjøp av den aktuelle pakkereise. Opplysningene regnes heller ikke som en del av avtalen dersom de er endret på en tydelig måte før avtaleinngåelsen. E-R skal i sin informasjon gjøre oppmerksom på muligheten for at opplysningene kan bli endret før avtale inngås.
3. Reisens pris
3.1. Prisen
Den oppgitte pris for reisen skal omfatte alle avgifter, gebyrer og/eller skatter norske og/eller utenlandske myndigheter måtte legge på de tjenester avtalen omfatter. Skal turistskatt e.l. betales direkte på reisemålet skal det opplyses om at dette vil tilkomme.
Videre skal prisen inkludere eventuelle tillegg for de særønsker kunden måtte ha knyttet til sin bestilling eller andre ytelser E-R har samtykket lagt inn i pakkereisen.
Tillegg eller rabatter knyttet til reisen eller slike valgfrie tilleggsytelser eller spesifikasjoner, skal tydelig fremgå i E-Rs prisoversikt/ prisspesifikasjon.
Prisen for eventuell avbestillingsbeskyttelse og/eller reiseforsikring kommer i tillegg til pakkereisens pris og omfattes ikke av bestemmelsene i dette punkt. Det samme gjelder for eventuell tilslutningsreise eller landarrangementer som ikke er en del av pakkereisen.
E-R tar forbehold om at den avtalte pakkereisepris kan justeres opp eller ned ved endringer i offentlige skatter og avgifter, og/eller transportpriser og/eller de aktuelle valutaer. E-R tar her altså forbehold om at eventuelle pris- og kostnadsjusteringer som skyldes endrede transportpriser (herunder brennstoffpriser/drivstoff), valutakurser (dvs endringer i overkurs-/underkurs i valutakursen mellom beregningstidspunktet og betalingstidspunktet), skatter eller avgifter (både norske og lokale). Kunden skal gis en begrunnelse for og en beregning av prisøkningen. E-R må i tilfelle også i betingelsene gi kunden tilsvarende rett til å kreve prisreduksjon dersom omstendighetene E-R forbeholder seg rett til å justere prisen opp etter, utvikler seg i kundens favør, jf. Pakkereiselovens § 19 jf. 20.
Varselet om prisøkning må være meddelt kunden senest 20 dager før avreise for at krav om prisøkning skal være gyldig. Kunden kan på sin side ikke påberope seg prisjustering i sin favør grunnet omstendigheter som inntrer senere enn 20 dager før avreise.
En prisøkning på mer enn 8% av den avtalte kjøpesum gir kunden rett til å gå fra avtalen uten kostnader for seg.
I varselet om prisøkning etter ovenstående bestemmelser, skal E-R sette en rimelig frist for kundens rett til å heve kjøpet uten kostnader for seg. Fristen kan ikke settes til kortere enn tre virkedager.
3.2. Depositum
E-R har fastsatt depositum den reisende skal betale. Der E-R dokumenterer at bestillingen medfører ytterligere økonomiske forpliktelser før reisen starter, f.eks. pakkereiser knyttet til rutefly med tilhørende betalingsforpliktelser for E-R, hoteller med krav til ikke refunderbar forskuddsbetaling eller spesielle landarrangement (utflukter, kurs etc.) som er en del av pakken, men hvor E-R ikke har krav på refusjon ved avbestilling av landarrangementet i kan depositumet økes med dette beløpet.
E-R opererer for tiden med følgende depositumsbeløp:
- Faktura for depositum, à kr 2500 for reiser med totalsum over kr 5 000, utsendes av E-R etter mottatt påmelding og forfaller innen 10 dager. For reiser med totalbeløp under kr 5 000 faktureres hele beløpet ved påmelding og forfaller innen 10 dager. Dersom depositumets størrelse fraviker fra det som er nevnt i dette punktet, er dette spesifisert inne på den enkelte reisen det gjelder.
På reiser som også krever gebyrer som ikke er refunderbare (eksempel permit for gorillatracking eller Inca Trail) vil depositumet økes med beløpet som ikke er refunderbart. Dette er spesifisert i turbeskrivelsen.
Spesialreiser:
- Enkelte av våre turer karakteriseres som spesialturer. Som eksempler – og ikke som en uttømmende opplisting – kan nevnes: Everest-ekspedisjon, Ama Dablam, Manaslu ekspedisjon, Aconcagua, kryssing av Grønland. På disse turene kan depositumet ligge på mellom 5 og 30 prosent av ekspedisjonens totalbeløp, men også høyere depositumsbeløp forekommer. Faktura for depositum utstedes av E-R etter mottatt påmelding og forfaller normalt innen 10 dager.
- Særlige forhold knyttet til avtalen
4.1. Avbestillingsbeskyttelse og reiseforsikring
E-R eller formidler opplyser deg/dere om adgangen til å tegne en egen avbestillingsbeskyttelse eller en avbestillingsforsikring fra et forsikringsselskap, sammen med selve pakkereisen, som sikrer deg rett til å kreve deg løst fra kontrakten ved plutselig og alvorlig sykdom hos seg selv eller noen i hans nærmeste familie, eller noen han reiser sammen med, eller andre uventede og alvorlige hendelser, se nærmere bestemmelser om dette i pkt 5.3. Avbestillingsbeskyttelse må tegnes senest samtidig med at reisen bestilles. Eventuell avbestillingen må skje skriftlig til ditt forsikringsselskap umiddelbart etter at man ble klar over at reisen ikke lar seg gjennomføre. Du er selv ansvarlig for å kontakte ditt forsikringsselskap. I den grad du har valgt ikke å tegne slik beskyttelse, gjelder våre vanlige avbestillingsregler i punkt 5.
E-R opplyser også deg om din adgang til å tegne reiseforsikring hos formidler eller arrangør, evt. hos et forsikringsselskap, dvs. forsikring for tap/skade på reisegods etc. og for dekning av legeutgifter og evt. hjemsendelse ved ulykke/sykdom. Kunden er opplyst om nødvendigheten av å medbringe Europeisk Helsetrygdkort dersom slik reiseforsikring ikke tegnes.
På våre reiser er det satt et krav om at deltaker tegner gyldig reiseforsikring for reisen deltakeren skal delta på.
Dersom avtalen om kjøp inngås kort tid før avreise, skal informasjonen etter foregående ledd gis i den utstrekning det er praktisk mulig.
4.2. Innreisebestemmelser
Kunden er selv ansvarlig for å sjekke innreiseregler før kunden bestiller en reise hos E-R. Den generelle informasjonen på vår nettside er veiledende, men ikke nødvendigvis oppdatert. Kunden må derfor selv kontrollere at opplysningene som er gitt av E-R er korrekt. E-R tar forbehold om feil på nettsiden.
Den som foretar en bestilling for andre plikter å gi korrekte og utfyllende informasjoner om sine medreisende. Dette budskapet skal inntas på bestillingsbekreftelsen på en klar og iøynefallende måte. Gis konkrete opplysninger om innreisebestemmelser for den valgte reise av praktiske grunner først sammen med reisebekreftelsen eller senere, kan kunden heve avtalen og kreve det innbetalte depositum refundert i sin helhet dersom de aktuelle bestemmelser i vesentlig grad påvirker muligheten for gjennomføringen av reisen.
Reisende med utenlandsk pass fra land utenfor EU/EØS-området, skal gis anvisning om hvor man kan innhente de nødvendige opplysninger dersom arrangør/formidler ikke selv er i stand til å innhente slike. Pass kreves for alle reiser. I de tilfeller hvor visum er nødvendig for norske statsborgere, fremgår dette i detaljprogrammene for våre turer. Du har selv ansvaret for visumsøknaden om ikke annet er oppgitt. Du er også selv ansvarlig for at du oppfyller visumkravene på det aktuelle reisemålet og eventuelle transittland.
Den reisende plikter å gi korrekte informasjoner iht. de krav de enkelte lands myndigheter måtte sette som betingelse for innreise.
Dersom myndighetene i innreiselandet presenterer nye krav til personlige opplysninger ved innreise eller andre formkrav etter at reisedokumentene er utstedt, skal reisearrangør/formidler gi kunden beskjed om dette i den utstrekning det er mulig.
4.3. Helseopplysninger, helseattest-/forsikring og vaksiner
Kunden skal før avtalen inngås, informeres om eventuelle helsemessige formaliteter i forbindelse med reisen og oppholdet. Du er pliktig å ha tegnet en fullgod/fullverdi syke- og ulykkesforsikring som også skal dekke en eventuell hjemtransport og evakuering. Bevis på en sådan reiseforsikring skal fremvises før avreise. Du har selv ansvaret for å kontakte vaksinasjonskontor for å få eksakte anbefalinger angående relevante vaksinasjoner til din reise.
På enkelte av våre ekspedisjoner krever vi utfylt helseskjema signert av lege. Du vil få tilsendt helseskjema etter påmelding for de aktuelle ekspedisjonene. Vi oppbevarer ditt helseskjema og makulerer det etter tur. For ekspedisjoner der helseattest er påkrevd har du selv ansvar for å returnere signert helseattest 3 uker etter at skjemaet er mottatt fra E-R. Ved påmelding tett opp til avreise etter avtale. Dersom du returnerer helseattesten på et senere tidspunkt enn påkrevet, og pga forhold ved denne ikke kan dra på turen, gjelder samme gebyrer og økonomiske belastninger som ved en avbestilling.
Noen av våre turer er fysisk, psykisk og teknisk krevende. Du plikter derfor å være i god fysisk og mental form og godt teknisk forberedt ved avreise. Kontakt E-R for krav til fysisk og mental form og teknisk kompetanse for din tur. Vi forbeholder oss retten til å avvise deltagere som ikke holder nødvendig fysisk standard, tekniske- og psykiske krav. En del av våre turer krever obligatoriske treningsøkter/ samlinger med gruppen før avreise. Du plikter å delta på disse.
4.4 Informasjon vedrørende transport, inkludert flytransport
E-R plikter å opplyse hvilke flyselskap som utfører de forskjellige transportdelene av reisen. Ved endring av flyselskap etter reisen er kjøpt, skal melding gis så snart som praktisk mulig og senest ved innsjekking/ombordstigning. Ved pakkereiser som benytter rutefly, skal E-R gi melding om skifte av ruteflyselskap der dette er mulig. Du har selv ansvaret for å kontrollere at mottatte reisedokumenter stemmer overens med din bestilling. Du står ansvarlig for å holde E-R orientert om en eventuell (epost)adresseendring slik at informasjon og reisedokument kommer frem i tide. Flybilletten er et verdipapir som du har ansvar for under hele reisen. Eventuelle kostnader ved å fremskaffe ny billett må dekkes av deg. Du plikter å holde deg orientert om avganger og etterkomme anvisninger som arrangør, transportør, lufthavn e.l. gir i den anledning. På innenriksflyreiser i Nepal vil det ikke bli opplyst hvilket flyselskap som benyttes, da endringer kan komme tett opp mot avreise, også på avreisedagen.
4.5. Andre forhold
Avtalen skal bekrefte at E-R har stillet lovpliktig garanti til Reisegarantifondet eller tilsvarende ordning, samt gi opplysninger om hvordan fondet kan kontaktes.
- Kundens rett til å avbestille eller overdra reisen
Generelt om avbestilling
Eventuell avbestilling må skje skriftlig eller elektronisk. Avbestillingsdato regnes som den dato avbestillingen kommer E-R i hende. Dersom en avbestillingsfrist faller på en helligdag eller alminnelig fridag, må en eventuell avbestilling være innkommet på nærmeste vanlige virkedag før denne.
5.1. Avbestilling ved ekstraordinære omstendigheter
Kunden har rett til å avbestille pakkereisen, og få refundert de innbetalte beløp for pakkereisen, dersom det på reisemålet eller i umiddelbar nærhet av dette før pakkereisen skal ta til, konstateres uunngåelige eller ekstraordinære omstendigheter som krigshandlinger, naturkatastrofer, farlige smittsomme sykdommer eller andre begivenheter som må likestilles med de nevnte og som vil påvirke gjennomføringen av pakkereisen eller transporten av kunden til reisemålet.
Retten til avbestilling skal også gjelde dersom begivenhetene inntrer på eller langs reiseruten, og de innebærer en reell risiko for kunden. Krav om refusjon av ytelser som ikke er en del av pakkereisen må, dersom betaling for slike ytelser allerede er videreformidlet fra E-R til den aktuelle tjenesteleverandøren, rettes til den aktuelle tjenesteleverandøren på avtalerettslig grunnlag.
Retten til avbestilling etter dette punkt gjelder ikke dersom kunden kjente, eller burde kjenne til, omstendighetene da han inngikk avtalen om kjøpet av reisen.
5.2. Avbestilling mot vederlag
Kunden har rett til å avbestille reisen mot å betale et rimelig administrasjonsgebyr avhengig av gjenværende antall dager igjen til avreisedøgnet starter, se nærmere nedenfor.
- Ved avbestilling av reisen mer enn 60 dager før avreise tapes depositum (dvs at refusjon av det innbetalte beløp minus depositumets størrelse utbetales).
- Ved avbestilling mellom 59 og 30 dager før avreise tapes inntil 50 prosent av reisens totalsum. Ved avbestilling mindre enn 30 dager før avreise tapes inntil 100 prosent av reisens totalsum.
- For ekspedisjoner og spesialreiser (tilsvarende eksemplene nevnt i § 3.2) gjelder følgende: Ved avbestilling mer enn 6 mnd. før avreise tapes depositum (dvs at refusjon av det innbetalte beløp minus depositumets størrelse utbetales). Ved avbestilling mindre enn 6 mnd. før avreise tapes inntil 100 prosent av reisens totalsum. På enkelte av disse ekspedisjonene og spesialreisene kan det krav om deltagelse på en obligatorisk treningssamling. Dette gjelder turer av en slik art at vi må sikre oss at våre kunder er fysisk og psykisk skikket til å delta. Dette av hensyn til den enkelte deltager selv, medreisende og våre egne ansatte. Kravene og forutsetningene vi mener er nødvendige for å delta på den aktuelle turen, er beskrevet på våre nettsider. Dersom deltageren på treningssamlingen ikke viser seg skikket til å delta på ekspedisjonen, vil deltageren kunne bli nektet deltagelse på tur av E-R (se del B). I et slikt tilfelle vil deltageren kunne tape et beløp begrenset oppad til turens depositum. Deltagere på ekspedisjoner og spesialreiser, som av ulike årsaker ikke deltar på selve turen, vil også kunne belastes økonomisk for kostnader forbundet med deltagelsen på den obligatoriske treningssamlingen.
- Ved avbestilling av spesialturer med depositum knytt til forhåndsbetalte permits (for eksempel Gorillasporing i Uganda eller Inca Trail i Peru) refunders ikke depositum.
- Ved avbestilling mindre enn 30 dager til avreisedøgnet starter, herunder utelatt fremmøte ved avgang: Ingen refusjon (dvs det innbetalte beløp inkludert depositumet tapes i sin helhet).
Flyselskapene kan i noen tilfeller beregne et gebyr for slik refusjon. Dersom E-R krever tilbake skattene og avgiftene på vegne av kunden, kan det i tillegg beregnes et rimelig gebyr for dette. De samlede gebyrene skal uansett ikke overstige gebyret for navneendring i billetten. Refusjon av flybilletter følger til en hver tid transportørens retningslinjer. Enkelte flybilletter kan avbestilles ute gebyr, andre med gebyr, men det forekommer også at flybilletter ikke kan refunderes.
Refusjon av flybilletter følger til en hver tid flyselskapets retningslinjer for refusjon.
Når reisens særegne og dokumenterbare karakter gjør det rimelig, eksempelvis der E-Rs rett til refusjon fra sine underleverandører er begrenset, kan E-R sette avvikende betingelser fra ovenstående refusjonsregler.
Kundens avbestillingsrett kan uansett ikke begrenses i større grad enn E-Rs rett ovenfor sine underleverandører.
De individuelle refusjonsreglene må være lett forståelige og må gis på en klar og tydelig måte før bestilling. Dersom slik informasjon ikke gis på en klar og tydelig måte ved bestilling og E-R ikke kan sannsynliggjøre at slik informasjon er gitt før bestilling, er kunden likevel ikke forpliktet av E-Rs avvikende regler. Avbestilling følger da de ovenstående refusjonsreglene.
Dersom kundens bestilling omfatter flere, og den avtalte totalpris bygger på rabatter eller avslag knyttet opp til deltagerantallet, vil grunnlaget for slike rabatter eller avslag kunne falle bort dersom noen av reisefølget avbestiller. Ved slik partiell avbestilling, skal E-R refundere den forholdsmessige andelen av den avtalte/betalte prisen til de som avbestiller, og kreve inn eventuell merpris som følge av bortfall av rabatter knyttet til gruppens størrelse, fra de gjenværende deltagerne.
5.3. Ved plutselig og alvorlig sykdom eller ulykkeshendelse – frivillig avbestillingsbeskyttelse.
Har kunden tegnet avbestillingsbeskyttelse/forsikring, eller er tilsvarende regler gjort til en del av E-Rs standard betingelser, har kunden rett til å kreve seg løst fra avtalen dersom han kan dokumentere at vilkårene for slik avbestilling er oppfylt. Kunden plikter å underrette E-R om avbestillingen så snart som mulig etter at han er kjent med de omstendigheter som gir rett til avbestillingen etter dette punkt.
Avbestillingsbeskyttelsen skal minst gi rett til avbestilling dersom kunden selv, ektefelle, registrert partner, samboer, barn, foreldre, svigerforeldre eller søsken, blir rammet av plutselig og alvorlig sykdom, ulykkesskade eller død. Det samme gjelder hvis slike omstendigheter rammer en som han reiser sammen med, og det ville være urimelig å kreve at kunden da gjennomfører reisen uten at vedkommende er med. Likestilt med plutselig og alvorlig sykdom er plutselige og alvorlige hendelser som rammer kunden eller hans reisefølge, jfr. foranstående, og som medfører at det ikke er rimelig å kreve at kunden gjennomfører reisen. Slike hendelser kan være brann- eller vannskade på faste eiendom, e.l.
Retten etter foregående punkter forutsetter at den reisende selv ikke kjente til, eller burde kjenne til, de omstendigheter som fører til at reisen ikke kan benyttes, eller at han selv ikke har ansvaret for slike omstendigheter.
Kunden plikter å gi formidler eller arrangør beskjed om avbestilling så snart som mulig etter at han er kjent med de forhold som berettiger avbestillingen etter dette punkt, samt å fremskaffe tilstrekkelig dokumentasjon for sykdommen fra lege, eller den hindrende omstendighet f.eks. ved attest fra politimyndighet eller forsikringsselskap.
Hvis bestillingen omfatter flere reisende, og den samlede pris reflekterer rabatt eller avslag basert på det totale deltagerantallet, vil en avbestilling for en eller flere i følget kunne medføre at betingelsene for den avtalte pris ikke lenger er til stede. Dette skal ikke påføre de gjenværende deltagere en prisøkning, men dekkes av avbestillingsbeskyttelsen.
E-R har rett til å overføre de reisende til en annen innkvartering som passer bedre til den gjenværende gruppens størrelse og som ellers tilsvarer det opprinnelig bestilte husvære. Retten til slik flytting er betinget av at flyttingen ikke reduserer innholdet i den valgte pakkereise, eller gjør at de gitte opplysninger om pakkereisen eller avtalte tilleggsytelser ikke lenger kan oppfylles.
5.4. Overdragelse av pakkereisen
Kunden har rett til å overdra reisen til en annen som oppfyller betingelsene for å delta i pakkereisen. Forutsetningen er at E-R eller formidleren gis melding om dette innen rimelig tid før pakkereisen starter, og at E-R og/eller underleverandører han benytter, ikke er bundet av regler som forbyr slik overdragelse. Rutefly tilhører bl.a. denne kategori underleverandører. Der ruteflyselskapet aksepterer navneendringer, kommer selskapets vilkår for dette i tillegg til reglene i Alminnelige vilkår for pakkereiser.
E-R kan i tilfelle overdragelse beregne seg et rimelig navneendringsgebyr. Den opprinnelige kunde og den nye reisende hefter solidarisk for både slikt gebyr og eventuelle restbeløp for reisen. Gebyr for navneendring er kr 1000,- (gebyr fra flyselskap, underleverandører mm. kommer i tillegg til dette gebyret).
E-Rs opplysningsplikt etter pakkereiseloven og disse vilkår, ansees normalt oppfylt overfor den nye kunde i den utstrekning opplysningsplikten er oppfylt overfor den som overdrar reisen. Dersom det er behov for å gi ytterligere informasjon, og dette er praktisk mulig, vil E-R likevel ha plikt til å gi de nødvendige opplysninger til den som reisen er overdratt til. E-R har ikke noe ansvar dersom den som får reisen overdratt til seg, ikke tilfredsstiller de krav innreiselandet setter.
5.5. Endring av bestillingen
Endringer i bestillingen av en reise blir belastet med et gebyr: Den reisende kan forandre reisedag, reisemål, hotell o.l. mot et rimelig administrasjonsgebyr på minimum kr 1 000 per endring, dersom E-R har mulighet til å etterkomme de nye ønsker. Flyselskapene og arrangørene i våre samarbeidsland kan i tillegg ha egne gebyrer som da tilkommer. Overstiger E-Rs kostnader ved endringen gebyrets størrelse, kan endringen regnes som en avbestilling. E-R må da opplyse kunden om at reglene om avbestilling mot vederlag i pkt. 5.2. vil gjelde.
- E-Rs rett til å kansellere eller endre reisen uten erstatningsplikt.
6.1. For få påmeldte
Ved våre gruppereiser med norsk turleder eller lokal guide kreves et minimum av deltakere for at reisen skal kunne gjennomføres. Dersom minimum deltagerantall ikke framkommer i turbeskrivelsen på nettsiden vår vil det på gruppeturer med norsk guide være 6 deltakere. På gruppeturer med lokalguide vil det være 4 personer. Vi vil også kunne gjennomføre reisen med lokal, engelskspråklig turleder. Deltagerne vil da få tilbud om dette.
E-R kan kansellere den enkelte reise dersom det ikke blir solgt det antall plasser eller beleggsandel han i sine betingelser har satt som vilkår for å avvikle reisen. Fristen må ikke settes kortere enn:
- 20 dager før avreisedøgnet starter ved reiser som varer i mer enn 6 dager.
- 7 dager før pakkereisen begynner ved reiser som varer mellom 2 og 6 dager.
- 48 timer før pakkereisen begynner ved reiser som varer i mindre enn 2 dager.
Skriftlig varsel om slik kansellering må være kommet frem til kunden senest ved fristens utløp. E-R plikter å gi kunden beskjed om kansellering etter dette punkt så snart som mulig. Ved kansellering etter dette punkt skal alle av kunden innbetalte beløp refunderes så snart som mulig.
Tilbud om ny tur – dersom den reisende samtykker:
Dersom vi ikke oppnår et minimumsantall, kan vi likevel ofte gjennomføre reisen mot et mindre pristillegg. Skulle pristillegget overstige 8 prosent av reisens totalsum har den reisende rett til å avbestille reisen med full refusjon. I noen tilfeller vil dette også innebærer dette en prisreduksjon. Se også punkt 6.3 nedenfor.
6.2. Hindring utenfor E-Rs kontroll
E-R kan kansellere en reise uten erstatningsansvar, dersom pakkereisen ikke kan gjennomføres på grunn av uunngåelige og ekstraordinære omstendigheter og den reisende underrettes om avlysningen uten ugrunnet opphold. Slike hindringer kan etter omstendighetene være krig, krigshandlinger, terror eller lignende farlige situasjoner varsler/trusler om dette fra myndigheter, terrorgrupper e.l., naturkatastrofer (herunder jordskjelv, vulkanutbrudd, massive regn-/snøbyger, orkan, tsunami, jordskred, snøskred), farlige smittsomme sykdommer (f eks epidemier, magevirus etc), streik eller myndighetsbeslutninger som hindrer reisen (f eks nedstenging av flyplass), eller andre begivenheter som må likestilles med de foran nevnte.